15. heinäkuuta 2018

Hellehulluus ja kasvimaan kauhu

Muu talonväki nukkui, kun minä lähdin töihin.
     Tällaisina päivinä miettii, että onko suntioiden pakko pukeutua mustiin ja miksi se on niin vanhanaikainen ammatti, ettei siinä saa olla edes shortseja? Takin otin pois heti kun kukaan ei nähnyt ja silti selkää hiotti ja ehtoollisen aikaa ajattelin jo, että juokaa ja syökää pikkasen nopeammin! Ei sitä niin hartaasti tarvitse ottaa!
     Pihaan oli ilmestynyt lapsille uima-allas, meidän vanha sammakko-allas, johon oli kaadettu sadevettä. Astetta miedompi, sillä siihen aikaan kun me siinä polskittiin, äiti ja isä laskivat siihen kaivovettä ja sanoivat, että kyllä se siitä lämpenee...
      Olisi tehnyt mieli itsekin mennä polskimaan altaaseen, mutta takaraivossa jyskytti, että kasvimaa pitää saada hoidettua ennen ensi viikon piiiiiiiiiiitkiä vapaita. Joten, heti kun olin syönyt ja juonut, otin saappaat ja hanskat ja lähdin ahertamaan kuumalle kasvimaalle.
      Kitkemään ja harventamaan.

Kuka laittoi tätä porkkanaa näin monta riviä....

Persiljakin ponnistaa maasta ja tillihän onkin todella komeaa!
Harvensin ensin porkkanan, sillä se oli se raivostuttavin homma. Muut hommat ovatkin sitten jo helpompaa. Porkkana oli päässyt virahtamaan vähän ylimittaiseksi ja jäi vähän haljakalle ololle se, nousevatko rennot varret pystyyn vai jäävätkö maahan. Möyhensin maan ympäriltä ja toivoin parasta.
        Kitkemishoidon sai tänään persilja, tilli ja auringonkukat. Muuta en oikeasti jaksanut, vaikka olisi kai pitänyt niin olisi päässyt huomenna jo trimmaamaan. Huomiselle kuitenkin jäi sipuli ja kurkku ja sitten ei tarvitsisi kuin viimeistellä kasvimaan reunat leikkurilla ja trimmerillä..
       Hommana ei hullumpaa, mutta nämä helteet tekevät meidän kasvimaasta pätsin. Siellä viipyi ainoastaan sitä hokien, että ensi viikolla on vielä kuumempaa jos en nyt tätä hoida. Oli taivaallista, kun aurinko hetkeksi meni pilveen ja sain monen monta metriä mennä harventaen hieman helpommassa kelissä.
        Olin kuitenkin aika ylpeä itsestäni ♥
        Lopen, lopen väsynyt, mutta ylpeä!

Nuo minun samettikukkani piti olla jättiläisiä.... hmmmm.....
Huomenna varmaan pitää käydä hakemassa vettä, sillä minun kasteluveteni alkaa olla lopussa. Ihmeen nopeasti se kaksi tuhatta litraa menee, kun se tämmöisiä kelejä pitelee! Katsotaan nyt ehtiikö sitä huomenna yhtään mitään tuon kasvimaan lisäksi! Onneksi Miehenmurrikka saapuu huomenna, saan yhden tyypin lisään minun "joukkueeseen" kun olen taistellut näitä valloittajia vastaan ihan yksin. Porukat jätti rivistön - rintamakarkurit!
       Olin naurunaiheena jälleen äsken naapureille, kun olin sonnustautunut mustaan huppariin ja mustiin college-housuihin ja mittari näytti vielä iltayöstäkin +24 (!!!). Yöt ovat trooppisia eikä huonekaan oikein viilene enää kunnolla. Onneksi meidän talo on sentään viileä, verrattuna johonkin muuhun.
Naapurin emäntä kävi pyörähtämässä omalla kasvimaallaan, kun minä kitkin omaani. Se oli niin harmissaan jo viimeksi siitä, että meidän kasvimaalla kasvaa jotain ja hänellä ei. Sanoisin vain, että ehkä ero on juuri siinä, että hän vain käväisee katsomassa ettei siellä mikään kasva ja minä kastelen, kitken, kastelen, haraan ja kastelen. Ehkä juuri siksi meidän kasvimaalla kasvaa edes jotain.
         En tiedä tuleeko sieltä syksyllä yhtään mitään, voi olla ettei tule, mutta ainakin olen saanut sielun ravintoa (ja miksei rääkkiäkin) kun olen sitä hoitanut! Voin olla syksyllä ylpeä, vaikka ei tulisi kuin yksi porkkana ja yksi punajuuri. Aion syödä ne sitten NAATISKELLEN ♥
         Lenkillä en ole näillä helteillä käynyt. Ei ole ollut powereita kaiken tämän hulinan jälkeen ja sitten ei ole kyllä intoakaan saada mitään lämpöhalvausta tai vastaavaa pelkän lenkin takia. En kyllä usko, että siitä mitään hyötyä olisikaan koko juoksusta. Sen sijaan olen käynyt uimassa ja nautin siitä älyttömästi! ♥ Vesi on virkistävää ja ihanaa ja rentoudun siellä kaiken ulkopuolella täydellisesti.
          Vielä kun saisi kämpän tyhjäksi ja nämä vieraat ulos...
Trooppinen ilta painuu mailleen ja vaikka välillä olo on kuin paahtimessa, niin en voi olla ihastelematta, että tämmöiset kelit ovat Suomessa! Yleensä tämmöisiä kelejä mennään hakemaan Thaimaasta tai jostain, mutta nyt saa omalla nurmella ähkiä ja puhkia kunnon helteissä!
        Minä nautin sisäisesti ja ulkoisesti tästä lämmöstä ♥
        Miten ihanaa onkaan sitten pimeän syksyn aikaa muistella, että olipas KESÄ ♥♥

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti